Goede feedback maakt dat we gezien worden
12-03-2019Feedback die we, tien, vijftien, misschien wel twintig of veertig jaar na dato nog woordelijk terug kunnen halen. Omdat het ons maakte. Of brak. Zag een docent ons destijds staan of waren we één van de vele gezichten in de klas? Vielen we op of vielen we alleen maar tegen?
‘Feedback die je is bijgebleven, uit de eigen middelbare schooltijd, deel dat met elkaar. In welke situatie, wat deed het met je en ben je er op terug gekomen bij die persoon?’
Dat was de opdracht die de docenten kregen tijdens de ochtendsessie van de studiedag. Een vrije dag voor uw zoon of dochter, een intensieve dag voor het personeel. Het dwong ons stil te staan bij de impact die wij kunnen hebben op het leven van pubers. De jaren die we doorbrengen op de middelbare school, vormen ons. Hoe kijken we daar zelf op terug? Het was confronterend en in veel gevallen ook ontroerend mooi, want we werden gezien toen we dachten onzichtbaar te zijn.
Dat is wat feedback doet. Bij goed gebruik laat je met feedback merken dat je de ander ziet. In de les, maar ook in de gangen. In de pauzes, in de bravoure en in de stilte. ‘Je doet het goed, je bent gegroeid en ik ben trots op je’, maar ook ‘ik merk dat je wat stiller bent en minder geconcentreerd, gaat het wel goed met je?’ of ‘ik zie je vaak alleen in de pauzes, kun jij je verhaal bij iemand kwijt?’, maar zeker ook ‘ik weet dat je het kunt, nu is het tijd dat te laten zien, anders ga je straks niet over.’
De tweede helft van de studiedag ging over het nieuwe jaarplan, waarin we met elkaar nadachten over Leren op Maat, levensecht leren en persoonsvorming. Hoe geven we samen de juiste inhoud aan die begrippen en wat betekenen ze voor ons persoonlijk en voor ons in onze rol als docent of ondersteunend personeel. In de middag gingen de vaksecties met elkaar in gesprek over de uitdagingen die ons in het komende jaar weer te wachten staan, waaronder natuurlijk Leren op Maat.
Een geslaagde studiedag, waarin we als team veel geleerd hebben. We hopen dat de leerlingen hebben genoten van de vrije dag!